Statut
Rozdział 1. Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Stadion Śląski w Chorzowie, zwany dalej „Stadionem”, działa na podstawie niniejszego statutu oraz powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2094);
2) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm.);
3) ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1599, z późn. zm.).
2. Stadion może używać skróconej nazwy „Stadion Śląski”.
§ 2. Stadion jest wojewódzką samorządową jednostką budżetową, w rozumieniu art. 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, utworzoną do realizacji zadań województwa śląskiego z zakresu kultury fizycznej i rekreacji.
§ 3. Stadion ma swoją siedzibę w Chorzowie przy ul. Katowickiej 10.
§ 4. Stadion działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozdział 2. Przedmiot działalności Stadionu
§ 5. Przedmiotem działalności Stadionu jest w szczególności:
1) działalność sportowa związana z kulturą fizyczną i rekreacją;
2) działalność edukacyjna związana z kulturą fizyczną i rekreacją;
3) pozyskiwanie imprez sportowych, w tym we współpracy z podmiotami zagranicznymi;
4) przygotowywanie aplikacji niezbędnych do organizacji imprez, o których mowa w pkt 3;
5) promocja Województwa Śląskiego, Stadionu Śląskiego i jego marki;
6) organizacja, współorganizacja i popularyzacja imprez i przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i rekreacji;
7) organizacja i współorganizacja imprez masowych;
8) tworzenie warunków uczestnictwa w życiu sportowo-rekreacyjnym osobom niepełnosprawnym;
9) udostępnianie, w tym odpłatnie, bazy sportowo-rekreacyjnej, w tym stowarzyszeniom sportowym, związkom sportowym i placówkom oświatowym;
10) wspieranie i współpraca z podmiotami realizującymi zadania z zakresu kultury fizycznej lub rekreacji związane z zapewnieniem bezpieczeństwa na obszarach wodnych i górskich, w szczególności z organizacjami pożytku publicznego i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1327, z późn. zm.);
11) prowadzenie wynajmu i dzierżawy powierzchni komercyjnych Stadionu Śląskiego;
12) wynajem obiektów i urządzeń dla celów związanych z organizacją wystaw, pokazów, imprez
o charakterze publicznym oraz na cele inne niż prowadzenie działalności z zakresu sportu i rekreacji;
13) zarządzanie i administrowanie obiektami, urządzeniami sportowo-rekreacyjnymi przekazanymi w zarząd, w tym ich konserwacja, modernizacja oraz rozbudowa;
14) zapewnienie bezpieczeństwa oraz obsługi administracyjnej, biurowej, finansowej oraz kontrolnej zadań wymienionych w pkt. 1-13.
Rozdział 3. Organizacja Stadionu
§ 6. 1. Dyrektora Stadionu, zwanego dalej „Dyrektorem” zatrudnia i zwalnia Zarząd Województwa
Śląskiego.
2. Dyrektor zarządza pracą Stadionu i reprezentuje go na zewnątrz.
3. Dyrektor zarządza pracą Stadionu przy pomocy zastępców w liczbie nie więcej niż trzech.
4. Dyrektor może tworzyć zespoły doradcze.
5. Zespoły doradcze mają charakter stały albo mogą zostać utworzone dla realizacji konkretnego zadania – wówczas okres ich działania ograniczony jest terminem realizacji tego zadania.
6. W skład zespołów doradczych mogą wchodzić pracownicy Stadionu oraz osoby spoza jednostki w liczbie określonej przez dyrektora w akcie o utworzeniu zespołu.
7. Dyrektor informuje Zarząd Województwa o zamiarze utworzenia zespołu doradczego.
8. Zarząd Województwa ma prawo desygnowania przedstawiciela jako członka zespołu. Dotyczy
to również już istniejących zespołów.
9. Tryb działania zespołów doradczych określają odrębne regulaminy nadawane zarządzeniami Dyrektora.
10. Obsługę biurową zespołów doradczych zapewnia Stadion.
§ 7. 1. Zasady działania, strukturę organizacyjną oraz podział czynności określa Regulamin Organizacyjny Stadionu.
2. Regulamin Organizacyjny Stadionu ustala dyrektor Stadionu.
Rozdział 4. Gospodarka finansowa i mienie Stadionu
§ 8. 1. Stadion prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych dla jednostek budżetowych w przepisach prawa.
2. Dyrektor odpowiedzialny jest za całość gospodarki finansowej jednostki.
3. Stadion zobowiązany jest do gospodarowania mieniem przekazanym w zarząd z należytą starannością, a w szczególności właściwego jego wykorzystania, prowadzenia ewidencji, przeprowadzania okresowych inwentaryzacji, dokonywania umorzeń i przeszacowań oraz zapobieganie dekapitalizacji, prowadzenia remontów lub modernizacji.